Światowy Dzień Konsumenta

Pierwszy Światowy Dzień Konsumenta, zwany też jako Światowy Dzień Praw Konsumenta – odbył się w 1983 roku w rocznicę przemówienia Johna F. Kennedy’ego, wygłoszonego w 1962 roku w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Prezydent USA sformułował wówczas cztery podstawowe prawa konsumentów tj. do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa, do reprezentacji. Korzystając z obchodów tego święta informujemy, że jednym z obszarów działania Inspekcji Handlowej jest pomoc w rozwiązywaniu powstałych sporów cywilnoprawnych pomiędzy stronami na drodze polubownej, bez potrzeby kierowania powództwa do sądu powszechnego. Procedura pozasądowego rozwiązywania sporów, to postępowanie, wszczęte i prowadzone przez osobę upoważnioną, zmierzające do polubownego zakończenia sporu cywilnoprawnego między konsumentem a przedsiębiorcą. Postępowanie prowadzone jest zgodnie z zasadami określonymi w Ustawie o Inspekcji Handlowej z dnia 15 grudnia 2000r. oraz w Ustawie z dnia 23 września 2016r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. W przypadku Inspekcji Handlowej może polegać na: umożliwieniu zbliżenia stanowisk stron w celu rozwiązania sporu przez jego strony lub przedstawieniu stronom propozycji rozwiązania sporu. Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich prowadzi się w sposób bezstronny i niezależny. Po wszczęciu procedury spór powinien być zakończony w terminie 90 dni od dnia doręczenia wniosku. Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich wszczyna się na wniosek konsumenta lub przedsiębiorcy, złożony do Wojewódzkiego Inspektora właściwego ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Procedura pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich zarówno dla przedsiębiorcy jak i dla konsumenta jest bezpłatna. Skorzystanie z procedury pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich nie ma wpływu na możliwość wniesienia sprawy do sądu powszechnego lub złożenia wniosku o rozpatrzenie sporu przez SSP działający przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej.

Wnioski o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązania sporu cywilnoprawnego między konsumentem a przedsiębiorca można składać osobiście w siedzibie Inspektoratu w Łodzi, ul. Gdańska 38 (pok. Nr 2), drogą pocztową oraz drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), na adres email: sekretariat@wiih.lodz.pl, prsk@wiih.lodz.pl lub numer faksu. Druki wniosków można uzyskać ze strony internetowej urzędu www.wiih.lodz.pl jako dokumenty do pobrania.

Składając wszystkim konsumentom serdeczne życzenia z okazji ich święta, informujemy, że w dniu 15.03.2019r. (piątek) dyżurujący pracownicy zajmujący się pozasądowym rozwiązywaniem sporów przyjmować będą konsumentów w wydłużonym czasie pracy tj. od godz. 7.30 do godz. 16.30.